Hola famílies! Hem decidit passar-vos per escrit algunes orientacions que vos puguin ajudar a l’hora de corregir l’escriptura de paraules, frases o petits textos que fan els vostres fills i filles.
Entenem que per a molts de vosaltres és una situació nova, difícil i esperam que excepcional. Però sabem que ho feis el millor que sabeu i que cada família és un món.
No hi ha una forma que funcioni igual per a tots els infants, igual que en tot, no hi ha una recepta màgica, però a nivell d’aula, en general i a primer, aquestes són algunes de les estratègies que feim servir:
- L’actitud dels adults: aquesta és una de les qüestions més importants que s’han de tenir en compte. Hem de partir que el nin/nina s’ha esforçat, a aquesta edat encara els hi costa escriure, per tant, el primer que hem de fer és valorar-ho. És molt important primer destacar el que ha fet bé, que sempre hi ha coses que estan bé, per exemple:
- Quina lletra més clara i ordenada que has fet!
- Uff, que has escrit de molt, quin canvi que estàs fent!
- Veig que t’has esforçat un munt!
- Avui no t’has despistat gens, eh? Ho has fet molt concentrat/ada!
- Etc.
- No corregir-ho tot: és fonamental no intentar corregir tot el que, nosaltres com a adults, veim que no està bé. Si després de tota la feina s’ha de passar molt de temps corregint i canviant quasi tot el que ha fet, es desmotivarà ràpid. Depèn de la llargària i de la paciència de cada infant, podeu decidir corregir dues, tres o quatre errades, però no totes.
- Abans de posar-nos a escriure: tenir clar de forma oral què hem d’escriure. Per fer-ho bé és fonamental primer saber dir-ho bé! Abans d’escriure… pensar i xerrar!
- Durant l’escriptura. Quan hem d’escriure frases o petits textos hem de:
- Pensar quantes paraules té la frase abans de començar a escriure.
- Recordar que hem de separar les paraules, no poden estar totes juntes.
- Dir primer les paraules a poc a poc per poder sentir tots els sons.
- Recordar que hem de respectar una mica els marges del paper.
- Posar un punt quan he acabat la frase.
- Pensar que ha d’estar net i ordenat, si una altra persona ho llegeix ho ha d’entendre.
- Errades que corregim a primer. Com vos hem anat explicant, a primer, no podem corregir tot el que està malament. No tenim en compte les normes ortogràfiques. Han d’escriure així com sona cada paraula, però sense deixar-se cap so. Aquí teniu alguns exemples de com escriuen els nins i les nines de primer i que no fa falta que corregiu:
El que sí que hem de corregir és:
- Quan a la paraula li falta algun so. Sobretot els hi passa a les síl·labes que tenen tres lletres.
- Si a la paraula li sobra algun so.
- Si han posat una V enlloc d’una B o a l’inrevés.
- Si posen una I/Y enlloc d’una LL.
- Si junten les paraules o les separen malament.
- Si posen una N enlloc d’una NY.
REVÍS LA MEVA TASCA PER MILLORAR!
Salutacions i que acabeu de passar un bon cap de setmana,
Antònia i Bàrbara
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada