dilluns, 4 de maig del 2020

ORIENTACIONS CORRECCIÓ

Hola famílies! Hem decidit passar-vos per escrit algunes orientacions que vos puguin ajudar a l’hora de corregir l’escriptura de paraules, frases o petits textos que fan els vostres fills i filles. Entenem que per a molts de vosaltres és una situació nova, difícil i esperam que excepcional. Però sabem que ho feis el millor que sabeu i que cada família és un món. No hi ha una forma que funcioni igual per a tots els infants, igual que en tot, no hi ha una recepta màgica, però a nivell d’aula, en general i a primer, aquestes són algunes de les estratègies que feim servir:

  • L’actitud dels adults: aquesta és una de les qüestions més importants que s’han de tenir en compte. Hem de partir que el nin/nina s’ha esforçat, a aquesta edat encara els hi costa escriure, per tant, el primer que hem de fer és valorar-ho. És molt important primer destacar el que ha fet bé, que sempre hi ha coses que estan bé, per exemple:
    • Quina lletra més clara i ordenada que has fet!
    • Uff, que has escrit de molt, quin canvi que estàs fent!
    • Veig que t’has esforçat un munt!
    • Avui no t’has despistat gens, eh? Ho has fet molt concentrat/ada!
    • Etc.
  • No corregir-ho tot: és fonamental no intentar corregir tot el que, nosaltres com a adults, veim que no està bé. Si després de tota la feina s’ha de passar molt de temps corregint i canviant quasi tot el que ha fet, es desmotivarà ràpid. Depèn de la llargària i de la paciència de cada infant, podeu decidir corregir dues, tres o quatre errades, però no totes.
  • Abans de posar-nos a escriure: tenir clar de forma oral què hem d’escriure. Per fer-ho bé és fonamental primer saber dir-ho bé! Abans d’escriure… pensar i xerrar!
  • Durant l’escriptura. Quan hem d’escriure frases o petits textos hem de:
    • Pensar quantes paraules té la frase abans de començar a escriure.
    • Recordar que hem de separar les paraules, no poden estar totes juntes.
    • Dir primer les paraules a poc a poc per poder sentir tots els sons.
    • Recordar que hem de respectar una mica els marges del paper.
    • Posar un punt quan he acabat la frase.
    • Pensar que ha d’estar net i ordenat, si una altra persona ho llegeix ho ha d’entendre.
  • Errades que corregim a primer. Com vos hem anat explicant, a primer, no podem corregir tot el que està malament. No tenim en compte les normes ortogràfiques. Han d’escriure així com sona cada paraula, però sense deixar-se cap so. Aquí teniu alguns exemples de com escriuen els nins i les nines de primer i que no fa falta que corregiu:

COM S’ESCRIU?
COM HO ESCRIU UN INFANT DE 1r?
VAIG
VAX
ESQUENA
ESCENE
QUÈ PASSA?
CE PASE?
PAPALLONA
PEPELLONE
MISSATGE
MISATJE
El que sí que hem de corregir és:
    • Quan a la paraula li falta algun so. Sobretot els hi passa a les síl·labes que tenen tres lletres.
    • Si a la paraula li sobra algun so.
    • Si han posat una V enlloc d’una B o a l’inrevés.
    • Si posen una I/Y enlloc d’una LL.
    • Si junten les paraules o les separen malament.
    • Si posen una N enlloc d’una NY.
Però recordau el que hem dit al principi del document, no fa falta corregir-ho sempre tot. Esperem que vos hagi servit d’ajuda. Sabem que és una tasca complicada i que ho hi estau acostumats, però sabem que tots i cada un de vosaltres ho fa el millor que sap! I per acabar vos adjuntam una rúbrica d’avaluació perquè ells mateixos puguin revisar les seves tasques amb la vostra ajuda. Esperem que vos sigui d’utilitat.




REVÍS LA MEVA TASCA PER MILLORAR!

Salutacions i que acabeu de passar un bon cap de setmana,
Antònia i Bàrbara


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada